Európska a národná podpora zavádzania IDS

Riadenie dopravy sa v súčasnosti pri neustále zvyšujúcich objemoch dopravy nezaobíde bez podpory informačných a komunikačných technológií, ktorých nosným prvkom sú inteligentné dopravné systémy (IDS). Využívanie IDS riadení dopravy vedie k zníženiu negatívnych dopadov z dopravy a má priaznivý dopad na zvýšenie jej bezpečnosti a plynulosti. Podmienky pre zavádzanie týchto systémov je potrebné vytvárať na všetkých úrovniach riadenia štátu.

1.      Podpora na európskej úrovni

Na Európskej úrovni boli v súvislostí so zavádzaním inteligentných dopravných systémov vypracované a schválené tieto dokumenty (1):

  • 2001/551/ES – Odporúčanie komisie zo 4. Júla 2001 o rozvoji právneho a obchodného rámca pre účasť súkromného sektoru na šírení telematiky založenej na Dopravných a cestovných informačných službách (TTI) v Európe,
  • KOM (2006) 59 v konečnom znení – Oznámenie Komisie Rade, Európskemu parlamentu, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o iniciatíve Inteligentné vozidlo „Zvyšovanie povedomia o informačných a komunikačných technológiách  (IKT) pre modernejšie, bezpečnejšie a čistejšie vozidlá“,
  • 2006/38/ES – Smernica Európskeho parlamentu a Rady zo 17. mája 2006, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 1999/62/ES o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami,
  • KOM (2007) 541 v konečnom znení – Oznámenie Komisie Rade, Európskemu parlamentu, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov. Cesta k bezpečnejšej, ekologickejšej a účinnejšej mobilite v celej Európe. Prvá správa o iniciatíve „Inteligentné vozidlo“,
  • KOM (2007) 551 – Zelená kniha, Za novú kultúru mestskej mobility,
  • 2008/671/ES – Rozhodnutie Komisie z 5. Augusta 2008 o harmonizovanom využívaní rádiového frekvenčného spektra v pásme 5875 MHz – 5905 MHz pre aplikácie inteligentných dopravných systémov (IDS) súvisiace s bezpečnosťou,
  • KOM (2008) 886 v konečnom znení – Oznámenie Komisie Akčný plán zavádzania inteligentných dopravných systémov v Európe,
  • KOM (2010) 308 – Oznámenie Komisie Rade, Európskemu parlamentu, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov. Akčný plán pre aplikácie globálneho navigačného satelitného systému (GNSS),
  • 2010/40/EU – Smernica Európskeho parlamentu a Rady zo 7. júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy,
  • 2010/C 47/02 – Stanovisko európskeho dozorného úradníka pre ochranu údajov k oznámeniu Komisie o akčnom pláne zavádzania inteligentných dopravných systémov v Európe.
  • Európska dopravná politika do roku 2010: Čas rozhodnutia

1.1       Biela kniha – KOM (2001) 370

V tomto dokumente komisia stanovila ambiciózny cieľ do roku 2010 znížiť počet úmrtí na cestách o polovicu  (v porovnaní s rokom 2001). Prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa malo byť okrem iného aj podpora nových technológií na zvýšenie cestnej bezpečnosti, medzi ktoré patria aj inteligentné dopravné systémy. (2) V tomto kontexte sa uvažovalo hlavne s podporou zavedenia aktívnych bezpečnostných systémov pre všetky nové vozidlá (napr. protikolízne systémy – ESP a pod.) a takisto s technológiami pre lepšie riadenie rýchlosti vozidla (informácie o aktuálnych podmienkach premávky, charakter cesty a vonkajšie podmienky – napr. počasie, podávané priamo vodičovi pomocou palubného displeja alebo palubných komunikačných systémov).

1.2       Biela kniha 2011 – KOM (2011) 144

Európska komisia v tomto dokumente, teda vo svojej ďalšej dopravnej politike, definovala „desať cieľov pre konkurencieschopný dopravný systém efektívne využívajúci zdroje: kritéria na dosiahnutie cieľa znížiť emisie skleníkových plynov o 60%“, medzi ktoré okrem iného patria (3):

  • Európska dopravná politika do roku 2010: Čas rozhodnutia
  • sprevádzkovať do roku 2030 v celej EÚ plne funkčnú multimodálnu „základnú sieť“ TEN-T s vysokokvalitnou a vysokokapacitnou sieťou do roku 2050 a so  zodpovedajúcim súborom informačných služieb,
  • zavedenie príslušných systémov riadenia pozemnej dopravy (IDS),
  • zavedenie európskeho globálneho navigačného systému (Galileo),
  • do roku 2020 vytvoriť rámec pre informačné, riadiace a platobné systémy európskej multimodálnej dopravy,
  • znížiť do roku 2050 počet smrteľných nehôd v CD takmer na nulu. V súlade s týmto cieľom sa EÚ usiluje o zníženie dopravných nehôd do roku 2020 na polovicu. Zabezpečiť vedúce postavenie EÚ v oblasti bezpečnosti a ochrany dopravy vo všetkých jej druhoch.

2.      Podpora na Národnej úrovni v Slovenskej republike

Slovenská republika ako člen Európskej únie sa snaží plniť požiadavky Európskej únie a teda rešpektuje odporúčania Európskej komisie a snaží sa ich plniť. Podmienky pre rozvoj dopravy sú vytvárané jednak na Európskej úrovni a jednak na národnej úrovni. Zavádzanie inteligentných dopravných systémov je v rámci Slovenskej republiky podporené nasledujúcimi dokumentmi:

2.1       KURS 2001 – Koncepcia územného rozvoja Slovenska

  • schválená uznesením vlády SR č. 1033 z 31.októbra 2001
  • záväzná časť vyhlásená nariadením vlády SR č. 528/2002 Z.z. zo 14.augusta 2002
  • schválená uznesením vlády SR č. 445 z 8.júna 2005

2.2       Dopravná politika SR do roku 2015

V dopravnej politike SR do roku 2015 je z hľadiska IDS zaujímavý špecifický cieľ 5: Zvyšovať kvalitu a rozvoj služieb v doprave, Priorita 5.4 – Zavádzanie moderných informačných a komunikačných technológií a telematiky v doprave, kde je okrem iného uvedené, že (4):

  • dopravné systémy v jednotlivých členských štátoch musia byť kompatibilné so štandardmi EÚ, ale zároveň pri koncepcii musia byť zohľadnené aj národné záujmy a špecifiká členských štátov,
  • osobitnú pozornosť je potrebné venovať globálnym navigačným satelitným systémom (GNSS),
  • z pohľadu SR ako členského štátu EÚ je dôležité plné zapojenie do projektu Galileo,
  • kvôli značným investičným a prevádzkovým nákladom IDS je potrebné hľadať alternatívne zdroje financovanie aj v súkromnom sektore a vo forme skúšobných projektov a grantov.

Podľa tejto dopravnej politiky, opatreniami na úrovni ústredných orgánov štátnej správy by sa mali dosiahnuť: vytváranie podmienok pre rozširovanie územnej pôsobnosti IDS; implementácia integrovaného riadenia dopravnej prevádzky a zavádzaním dynamických dopravných systémov v extraviláne aj intraviláne zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej dopravy; podpora využívania globálnych navigačných satelitných systémov (Galileo); spracovanie analýzy možnosti využitia globálnych navigačných satelitných systémov v podmienkach SR; zapájanie sa do relevantných medzinárodných, európskych vedecko-výskumných a štandardizačných združení; zabezpečovanie interoperability inteligentných dopravných systémov v rámci EÚ.

Medzi ďalšími opatreniami na úrovni ústredných orgánov štátnej správy je zavádzanie informačných a monitorovacích systémov na transeurópskej sieti, ako aj v mestách a mestských aglomeráciách. (4)

2.3       Národný strategický referenčný rámec SR na roky 2007-2013

  • schválený uznesením vlády SR č. 1005 z 6.decembra 2006

Slovenská republika v súčasnom programovom období (2007-2013) mala možnosť prvýkrát využívať zdroje z fondov EÚ v priebehu celého jeho trvania, a to na základe dokumentu Národný strategický referenčný rámec SR na roky 2007 – 2013. (5)

2.4       Operačný program Doprava 2007-2013

  • schválený uznesením vlády SR č. 1007 z 6.decembra 2006,
  • schválený Európskou komisiou dňa 13.septembra.2007 rozhodnutím  č. K(2007)4299.

Cieľom tohto programu je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej železničnej osobnej dopravy. Z hľadiska zavádzania IDS je dôležitá Prioritná os 5 Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy), kde sa uvažuje s využívaním IDS ako ďalším riešením pre zvládnutie rastúcich objemov dopravy, zvyšovania priepustnosti, plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky na existujúcej infraštruktúre. Takisto uvažuje s optimalizáciou riadenia premávky s využitím nových moderných riadiacich a informačných  technológií, čím sa zvýši informovanosť účastníkov o vývoji cestnej premávky, a tak bude možné predísť nehodám, kongesciám, zvýšenej spotrebe pohonných hmôt, zvýšeným prevádzkovým nákladom a vyšším emisiám. Prínosom zavedenia inteligentných dopravných systémov bude taktiež čiastočná úspora nákladov potrebných na budovanie nových ciest a obchvatov najmä v intravilánoch miest.

Hlavnými oblasťami v rámci prioritnej osi 5 sú (6):

  • výstavba rýchlostných ciest,
  • výstavba a modernizácia ciest I. triedy,
  • inteligentné dopravné systémy.
  • schválený uznesením vlády SR č. 22 zo 14. januára 2009

2.5       Program podpory rozvoja inteligentných dopravných systémov – Národný systém dopravných informácií

Stratégia tvorby Programu podpory rozvoja inteligentných dopravných systémov je založená na vybudovaní Národného systému dopravných informácií (NSDI). Cieľom je vybudovanie komplexného celoštátneho systému dopravných informácií, ktorý je založený na implementácií informačných a komunikačných systémov a technológií v cestnej doprave na Slovensku. (7) Súčasťou Národného systému dopravných informácií je Národné dopravné informačné centrum, ktoré umožní integráciu dopravných informácií a dopravných dát z agendových informačných systémov a telematických aplikácií.(8)

Táto stratégia vychádza zo zahraničných skúseností, ktoré hovoria o  zefektívnení systémov osobnej a nákladnej dopravy v celom dopravno-prepravnom procese využívaním informačných a komunikačných systémov a technológií. Využívanie týchto systémov umožňuje veľmi významne obmedziť negatívne dopady dopravy, priaznivo vplýva na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy, pozitívne ovplyvňuje ekonomiku dopravných organizácií a služieb atď. Nosným prvkom komplexných riešení sú inteligentné dopravné systémy a  komplexné riešenie je možné zabezpečiť formou realizácie Národného systému dopravných informácií. (8)

2.6       Stratégia rozvoja dopravy Slovenskej republiky do roku 2020

  • schválená uznesením vlády SR č. 158 z 3.marca 2010

Víziou tejto stratégie je do roku 2020 zabezpečiť kvalitnú, dostupnú a integrovanú dopravnú infraštruktúru, konkurencieschopné dopravné služby, užívateľsky prijateľnú dopravu a ekologicky a energeticky efektívnu a bezpečnú dopravu. Z oblasti doterajšieho vývoja je Slovenskej republike vytknuté nedostatočné využívanie IDS (v porovnaní s vyspelými krajinami) na riadenie a zabezpečenie dopravných a prepravných procesov. (8)

V bode 4, vízia, priority a ciele stratégie sa počíta s uplatnením IDS pri budovaní novej infraštruktúry, pri realizácií Národného plánu na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, pri zvyšovaní efektivity dopravno-prepravného procesu, zvyšovaní ekonomických charakteristík dopravy, zlepšení technickej a bezpečnostnej úrovne dopravnej infraštruktúry a jej výkonnosti, zmierňovaní následkov dopravy na životné prostredie, zvyšovaní dopravnej bezpečnosti a optimálnej spolupráce rôznych druhov dopravy v jednotnom dopravnom systéme EU (9)

2.7       Zákon 68/2012 Z.z.

ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.

Týmto zákonom sa zavádza tzv. objektívna zodpovednosť, a teda zodpovednosť držiteľa vozidla za dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Do tejto objektívnej zodpovednosti sú zaradené ustanovenia týkajúce sa: (11)

  • zákazu predchádzania v miestach kde sa to nesmie,
  • rýchlosti jazdy,
  • príkaz značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“, alebo signálu so znamením „Stoj!“,
  • zákazu otáčania alebo cúvania v miestach kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  • zákazu zastavenia alebo státia, v miestach kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  • prejazdu cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  • hmotnosti vozidla,
  • zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy.

Zároveň tento zákon definuje aj pokuty držiteľovi vozidla za porušenie vyššie uvedených predpisov.

Z hľadiska bezpečnosti na cestách je zavedenie objektívnej zodpovednosti je jednou zo základných podmienok využívania telematických aplikácií automatizovaného zaznamenávania priestupkov a následného ukladania pokút.

2.8       Zákon 317/2012 Z.z.

o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predmetom tohto zákona je vytvoriť podmienky a zaviesť potrebné mechanizmy na podporu rozvoja služieb a aplikácií inteligentných dopravných systémov pre cestnú dopravu a ich prepojenie s inými druhmi dopravy s cieľom podporovať efektívnejšiu, ekologickejšiu, bezpečnejšiu a istejšiu mobilitu nákladu a cestujúcich nielen v SR, ale na celom území EÚ.(10)

Tento zákon upravuje rámec zavádzania a používania IDS v cestnej doprave, používanie špecifikácií, práva a povinnosti prevádzkovateľa služieb IDS, práva a povinnosti poskytovateľa dopravných informácií do Národného dopravného informačného centra, činnosť Národného dopravného informačného centra, pôsobnosť Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v oblasti inteligentných dopravných systémov a zodpovednosť za porušenie ustanovení tohto zákona. (10)

 

 

Záver

Úspešné zavádzanie IDS do praxe sa nezaobíde bez  podpory zo strany riadiacej moci štátov. Je však limitované aj množstvom ďalších faktorov, medzi ktoré patrí najmä dostupnosť finančných prostriedkov, ale aj ponukou technických riešení či ochotou štátnej správy riešiť hromadiace sa  problémy dopravy na danej úrovni. (12)

Ľubomír Černický[1]



[1] Ing. Ľubomír Černický, Žilinská univerzita, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra cestnej a mestskej dopravy, Univerzitná 8215/1, 010 26  Žilina, Tel.: +421 41 513 3523, E-mail: lubomir.cernicky@fpedas.uniza.sk

Literatúra

(1)  http://www.czechspaceportal.cz/

(2)  KOM (2001) 370: Biela kniha: Európska dopravná politika                                                           do roku 2010:    čas na rozhodnutie [online]  [cit. 2012-09-11]           Dostupné z : <http://europa.eu/scadplus/leg/en/lvb/l24007.htm>.

(3)  KOM (2011) 144: Biela kniha – Plán jednotného európskeho dopravného                  priestoru – Vytvorenie konkurencieschopného dopravnému systému efektívne využívajúceho zdroje [online] [cit. 2012-09-11] Dostupné z : <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:SK:PDF>

(4)  Dopravná politika Slovenskej republiky do roku 2015, [online], [cit. 2012-09-11] Dostupné z : <www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=mdpt/dokumenty/dp_445_2005.pdf>

(5)  Národný strategický referenčný rámec 2007-2013. [online], [cit. 2012-09-11] Dostupné z:  <http://www.nsrr.sk/download.php?FNAME=1210870605.upl&ANAME=NSRR290607.zip>

(6)  Operačný program Doprava 2007-2013. [online], [cit. 2012-09-11] Dostupné z : <http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=doprava/dopinfra/program/Dokumenty/OPD/OPD.pdf >

(7)  KALAŠOVÁ, A. Národný systém dopravných informácií – základ zvyšovania bezpečnosti v Slovenskej republike. In CMDTUR 2012 zborník príspevkov a posterov. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline v EDIS, 2012, s. I-148 – I-155, ISBN 978-80-554-0512-4.

(8)  Program podpory rozvoja inteligentných dopravných systémov – Národný systém dopravných informácií. [online], [cit. 2012-09-11] Dostupné z : <http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=doprava/strategia/program_podpory_rozvoja_ids_nsdi/vlastnymat.pdf>

(9)  Stratégia rozvoja dopravy Slovenskej republiky do roku 2020. [online], [cit. 2012-09-11] Dostupné z : <http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=doprava/strategia/program_podpory_rozvoja_ids_nsdi/vlastnymat.pdf>

(10)        Zákon NR SR č. 317/2012 Z.z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov, čl. I, §1

(11)        Zákon  NR SR č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Čl. I, Druhá časť  – pravidlá cestnej premávky, prvá hlava – základné povinnosti, § 6

(12)        HAMAR, M., KALAŠOVÁ, A. Analýza dopravnej nehodovosti v SR a návrh nových opatrení na zvýšenie bezpečnosti In CMDTUR 2012 zborník príspevkov a posterov. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline v EDIS, 2012, s. I-100 – I-107, ISBN 978-80-554-0512-4.

(13)        SCHLOSSER, T. Inteligentné dopravné systémy. 1.vyd. Bratislava: Jaga group 2001.

201 strán. ISBN 80-88905-64-8

 

 

 

Share Button