100 ROKOV OD OTVORENIA Panamského prieplavu

Panamský prieplav ležiaci na území Panamy v Strednej Amerike patrí medzi najdôležitejšie miesta z pohľadu námornej plavby. Skracuje dobu plavby námorných lodí medzi Atlantikom a Tichým oceánom. Pred jeho otvorením v auguste 1914 námorné lode museli oboplávať Ameriku okolo jej najjužnejšieho miesta (Hornov mys).

Začali ho stavať Francúzi pod vedením Ferdinanda de Lessepsa v roku 1881. De Lesseps sa rozhodol viesť stavbu prieplavu naprieč bahenným územím Panamskej šije (patriacej v tom čase Kolumbii) na úrovni hladín Karibského mora a Tichého oceána, bez vybudovania plavebných stupňov. V roku 1889 bola stavba prieplavu pozastavená kvôli technickým problémom, ale aj vysokej úmrtnosti robotníkov na tropické choroby. V tom čase bol prieplav dokončený z dvoch pätín. Dokončili ho Američania v rokoch 1904 až 1914. V prvej etape došlo k prehradeniu rieky Chagres, ktorá pretekala trasou prieplavu a postaveniu priehrady Gatun. Táto priehrada, ktorá vytvorila umelé jazero (jazero Gatun), zásobuje plavebné komory prieplavu vodou. V ďalšej etape sa postavili trojstupňové plavebné komory s prívodnými kanálmi na obidvoch stranách prieplavu a vyhĺbil sa kanál do skalnatého podložia v oblasti Culebra Cut. V tejto časti Panamský prieplav prechádzal územím s najvyššou nadmorskou výškou z celej jeho trasy. Práce na kanáli začali už Francúzi, dokončili ho Američania až v roku 1913.

Pre námornú plavbu bol otvorený krátko po vypuknutí prvej svetovej vojny. Jeho hospodársky význam spočíva v skrátení lodných prepráv medzi:

  • východným a západným pobrežím Spojených štátov amerických o viac ako 14 800 kilometrov (8 000 námorných míľ),
  • prístavmi na východnom pobreží severnej Ameriky a prístavmi na západnom pobreží južnej Ameriky viac ako 6 500 kilometrov (3 500 námorných míľ),
  • medzi Európou a východným pobrežím Ázie, resp. Austráliou viac ako 3 700 kilometrov (2 000 námorných míľ). [Encyclopedia Britannica]

Ročne prieplavom prepláva 13 až 14 tis. plavidiel z celého sveta. Prechádza ním viac než 144 námorných obchodných trás, ktoré spájajú 160 krajín sveta a 1 700 námorných prístavov. [Panama Canal Authority]

Plavba Panamským prieplavom

Panamský prieplav dlhý 80 kilometrov a široký 150 až 300 metrov pozostáva z viacerých častí ako plavebné komory, umelé jazero Gatun vytvorené prehradením rieky Chagres či kanál vyhĺbený v kamennom podloží oblasti Culebra Cut.

1Obrázok 1 Schéma priečneho profilu Panamského prieplavu

[Global Security, úprava: autor]

Zo strany Atlantického oceána plavba lodí Panamským prieplavom začína v prírodnej zátoke Limón Karibského mora (Obrázok 1). Ďalej pokračuje prívodným kanálom k trojstupňovej plavebnej komore Gatun. Tá pomáha prekonávať námorným lodiam výškový rozdiel (26 metrov) medzi jazerom Gatun a Karibským morom. Jazero Gatun je najvyššie položené miesto na prieplave a vzniklo prehradením rieky Chagres. Následne lode plávajú oblasťou Culebra Cut. Culebra Cut vedie kanál, ktorý bol vyhĺbený v skalnatom podloží Panamskej šije. Plavba lodí pokračuje k Tichému oceánu zostupnou vetvou prieplavu – plavebnou komorou Pedro Miguel k umelému jazeru Miraflores. Aby sa lode dostali na úroveň Tichého oceána, musia klesnúť cca 16,5 metra (závisí od prílivu, resp. odlivu) prostredníctvom dvojstupňovej plavebnej komory Miraflores. Poslednou časťou prieplavu je Panamský záliv, ktorý je už súčasťou Tichého oceána. Priemerná doba preplávania prieplavu je 8 až 10 hodín.

Lode Panamax

Panamským prieplavom môžu plávať lode označované ako Panamax (Obrázok 2). Obmedzujúcimi prvkami pri stavbe týchto lodí sú parametre plavebných komôr Panamského prieplavu postavené na začiatku dvadsiateho storočia. Plavebné komory dlhé 304,8 metra (1 000 stôp) sú široké 33,5 metra (110 stôp) a hlboké 25,3 metra (83 stôp). Na manipuláciu lodí v komorách sa používajú lokomotívy.

2

Obrázok 2 Parametre lodí triedy Panamax

[Panama Canal Authority, úprava: autor]

Maximálna dĺžka lodí triedy Panamax je 294,1 metra (965 stôp), šírka je 32,3 metra (106 stôp) a maximálny ponor je 12 metrov (39,5 stôp). Hrubá nosnosť (deadweight) týchto lodí je 65 tis. ton. Ďalším obmedzujúcim faktorom je svetlá výška mosta Bridge of the Americas (Obrázok 3), ktorá je 61 metrov. Most otvorený v roku 1962 spája brehy Panamy na strane Tichého oceána.

3Obrázok 3 Kontajnerová loď triedy Panamax plávajúca pod mostom Bridge of the Americas

[http://www.uglyhedgehog.com/t-137805-1.html]

Prepravná kapacita kontajnerových lodí triedy Panamax je 1 700 až 3 000 TEU, z toho je:

  • 8 až 9 vrstiev kontajnerov ISO 1 C uložených pod palubou,
  • 3 a viac vrstiev kontajnerov na palube v 13 radoch vedľa seba.

 

Modernizácia Panamského prieplavu

Na základe medzinárodnej zmluvy (Panama Canal Treaty) medzi Spojenými štátmi americkými a Panamou z roku 1977 Panama prevzala správu nad Panamským prieplavom 31. decembra 1999. Panamský prieplav podieľajúci sa na hrubom domácom produkte Panamy až 80 percentami je spravovaný Úradom Panamského prieplavu (Panama Canal Authority). Ročne ním prepláva približne 13 až 14 tis. plavidiel, ktoré prepravia 300 mil. ton nákladu (4 percentá svetového nákladu). Dve tretiny smerujú do, resp. zo Spojených štátov amerických.

4Obrázok 4 Rozostavaná trojstupňová plavebná komora

[Panama Canal Authority]

Súčasná priepustnosť prieplavu je na maximálnej hodnote. Plavebné komory postavené na začiatku dvadsiateho storočia nedovoľujú plávať námorným lodiam väčším ako Panamax. Preto sa panamská vláda rozhodla schváliť projekt modernizácie prieplavu. Náklady na rozšírenie, resp. prehĺbenie prieplavu a vybudovanie plavebných komôr novej generácie sú odhadované vo výške 5,25 miliárd amerických dolárov. Prvé práce na prieplave začali v septembri 2007, ukončené by mali byť v roku 2015. Modernizácia prieplavu by mala zvýšiť jeho priepustnosť až na dvojnásobok súčasnej hodnoty a umožniť plavbu námorným lodiam New Panamax. Sústava troch nových plavebných komôr vybavená úspornými nádržami vrátane nových prívodných kanálov (Obrázok 4), (Obrázok 5) sa buduje na obidvoch stranách prieplavu. Plavebné komory budú 427 metrov (1 400 stôp) dlhé, 55 metrov (180 stôp) široké a 18,3 metra (60 stôp) hlboké. Umožnia plavbu námorným lodiam New Panamax dĺžky až 366 metrov (1 200 stôp), šírky 49 metrov (160 stôp) s ponorom 15,2 metra (50 stôp). Námorné lode budú ťahané do plavebných komôr špeciálnymi vlečnými loďami. [Panama Canal Authority], [Proposal for the Expansion of the Panama Canal]

5Obrázok 5 Schéma trojstupňovej plavebnej komory a jej úsporných nádrží

[Panama Canal Authority, úprava: autor]

 
Autori:
  • Andrej Dávid1
  • Martin Jurkovič2
1 doc. Ing. Andrej Dávid, PhD., Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra vodnej dopravy, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Slovenská republika
2 Ing. Martin Jurkovič, PhD., Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra vodnej dopravy, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Slovenská republika

 

Literatúra

[1] BRANCH, A. E.: Elements of Shipping. Routledge. Oxon 2007, ISBN 978-0-415-36286-3.

[2] DÁVID, A.: Intermodálne terminály v námorných prístavoch a ich obehové systémy. Habilitačná práca, Žilina 2012

[3] STOPFORD, M.: Maritime Economics. Routledge. Oxon 2009, ISBN 978-0-415-27558-3.

[4] ŠIROKÝ, J.: Progresivní systémy v kombinované přepravě. Univerzita Pardubice, Pardubice 2010, 184 s., ISBN 978-80-86530-60-4.

[5] Panama Canal, dostupné: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/440784/Panama-Canal, 02.07.2014

[6] Panama Canal Authority, dostupné: http://www.pancanal.com/eng/, 02.07.2014

[7] Proposal for the Expansion of the Panama Canal, dostupné: http://www.pancanal.com/eng/plan/documentos/propuesta/acp-expansion-proposal.pdf, 02.07.2014

 

 

 

Share Button